BluePink BluePink
XHost
Oferim servicii de instalare, configurare si monitorizare servere linux (router, firewall, dns, web, email, baze de date, aplicatii, server de backup, domain controller, share de retea) de la 50 eur / instalare. Pentru detalii accesati site-ul BluePink.
Articole si critica. Articole publicate
Articole apartinand profesorului Aurel Dorcu
Aurel Dorcu > Concertul inaugural al Filarmonicii din Botosani

Concertul inaugural al Filarmonicii din Botosani


In fiecare an, in ultimele zile ale lunii septembrie, concertele de deschidere a noii stagiuni sunt dedicate marelui nostru compozitor George Enescu.

Unul dintre cei mai de seama muzicieni ai lumii din secolul trecut, asemenea lui Bela Bartok, Rahmaninov, Sostakovici, Igor Stravincski, Ian Sibelius. Cele trei zile de muzica culta, 28 – 30 septembrie 2007, au cunoscut doua concerte simfonice si un concert cameral, cuprinzand compozitii variate si de o deosebita valoare artistica, datorate lui George Enescu, Ceaikovski, Ian Sibelius, Modest Mosorsgski, Rimski-Korsakov.
Demn de subliniat prezenta unui numar insemnat de compozitii enesciene: Suita simfonica „Sateasca”, cele doua Rapsodii romane, Suitele pentru pian numerele 2 si 3. Ele poarta spre noi ecoul muzicii folclorice si factura muzicii universale, in atmosfera in care s-a format Enescu si se caracterizeaza prin factura de originalitate proprie creatiei sale, prin atmosfera de visare, de nostalgie si dor, emotionandu-ne, fascinandu-ne.
Ceaikovski, mare izvoditor de simfonii (trilogia finala), creatorul muzicii moderne de balet, compozitorul neuitatei Opere vocal-simfonice „Evgheni Oneghin”, a imbogatit muzica lumii si prin Concertul pentru vioara si orchestra, prin trei Concerte pentru pian si orchestra si prin Variatiunile pentru violoncel si orchestra pe o tema rococo.
Concertul pentru pian si orchestra in si bemol major, compozitie de mare frumusete si realizare artistica, este prezent in toate programele de concerte din lume.
Stilul de concert caracteristic compozitorului se distinge prin imbinarea armonioasa a monumentalitatii sonore cu lirismul gingas, prin alternanta tristetii melancolice cu veselia potentata uneori pana la frenezie. Printr-un echilibru perfect intre momentele solistice si cantul orchestrei. Impresionanta maretia partii introductive, asemenea unui imn luminos. De neuitat si melodia primei parti, inspirata dintr-un cantec popular ucrainean. De asemenea, tema visatoare, duioasa, ca un cantec pastoresc, din partea a doua a concertului. Partea centrala pare amintirea unor frumoase clipe de dragoste. 

Ian Sibelius, unul dintre poetii lumii nordului in muzica, impreuna cu Edward Greg, este cunoscut in primul rand prin poemele sale simfonice („Kullervo”, „Filandia”, „n Saga” etc), majoritatea lor inspirate din marea epopee nationala „Kalevala”. Ele l-au impus drept compozitor national finlandez si i-au determinat o notorietate pe plan european. Sibelius a compus si simfonii valoroase si un Concert pentru vioara si orchestra. El este interpretat de catre solisti de seama ai viorii, asemenea lucrarilor scrise de Mozart, Beethoven, Mendelssohn Bartholdy, Brahms, Ceaikovski. Se distinge prin factura sa specifica romantismului tarziu si prin ritmurile navalnice din Final, sugerand parca o sarbatoare pagana.
Intreaga atmosfera a concertului este mai retinuta, mai sobra, ecou al naturii cu nopti interminabile si cu multime de lacuri in care privesc padurile adanci, ecou si al firii retinute si sobre a oamenilor locurilor. Muzica concertului resimte influenta folclorului. Dificil de interpretat, cu atat mai de admirat cantul lui, la care am asistat, prin talentul si virtuozitatea lui Gabriel Croitoru. Suprematia valorica a compozitorului Ceaikovski in muzica rusa a fost pregatita de cinci compozitori importanti, care au pus impreuna bazele Scolii nationale ruse in muzica: Balakirev, Cui, Borodin, Mosorsgki si Rimski-Korsakov, colectiv cunoscut sub numele de „Grupul celor 5”. Rimski-Korsakov a compus o mare opera vocal-simfonica, „Sadko”, simfoniile „Capriciul spaniol” si „Seherezada” si muzica de camera. Este considerat unul dintre marii orchestratori ai lumii, un inspirator creator de melodii si un rafinat armonist. Suita simfonica „Seherezada” a fost inspirata din culegerea de basme orientale „O mie si una de nopti”. Muzica suitei respira atmosfera de basm, muzica caracterizata prin factura sa de povestire continua, prin fantezie impresionanta, prin farmecul melodic cu aer oriental. Totul intr-o continua alternanta de imagini sonore. De neuitat, imagini sugerand marea cu calmul ei si furia sa furtunoasa, apoi muzica din partea trei a suitei, o minunata poveste de dragoste dintre un print si o printesa, ca si tabloul viu, colorat, zgomotos al sarbatorilor orientale. „Seherezada”, o muzica iubita de toti melomanii lumii.
Modest Musorgski a creat multe opusuri vocal-simfonice, in primul rand „Boris Gudonov”, melodii pentru voce si pian, lucrari pentru pian. Din ultima categorie, cea mai cunoscuta si apreciata, „Tablouri dintr-o expozitie”, inspirata de expozitia de tablouri a unui prieten. Lucrarea cunoaste zece secvente muzicale, exprimand fiecare stare de spirit pe care o incearca compozitorul in vecinatatea lucrarilor. Melancolia amurgului in preajma unui castel medieval („Vechiul caste”). Bucuria curioasa in ambianta de miscare, de zarva, intr-o zi de targ („Limoges Piata”), admiratia pentru poarta monumentala din Kiev, pe sub care urmeaza sa treaca vitejii, cand se intorc de pe campul de lupta („Poarta bogatarilor”). Secventa sonora repetabila „Promenada”, sugereaza imaginea compozitorului plimbandu-se prin expozitie.
Dintre opusurile enesciene, prezente in cele trei concerte, „Rapsodiile romane” sunt lucrari de tinerete, foarte cantate la noi in tara si nu numai. Inspirate din muzica si dansurile noastre populare si din baladele stravechi, sunt expresia oamenilor simpli, a bucuriei si veseliei lor, a dragostei lor de viata si a spiritului amintirii invaluit in legenda. Suita simfonica „Sateasca”, lucrare de maturitate, 1937. Denumirea partilor ei componente exprima cuprinsul imagistic si afectiv al lucrarii: „Reinnoire campeneasca”, „Copiii in aer liber”, „Vechea casa a copilariei la apus de soare”, „Pastor”, „Pasari calatoare si corbi”, „Clopot de vecernie”, „Parau sub luna” si „Dansuri taranesti”. Muzica compozitiei este rezultatul fuziunii in creatia enesciana a modului de exprimare folcloric romanesc, rapsodic cu modul de exprimare simfonic. Muzica evoca plaiurile natale ale compozitorului, cu universul lor fermecator, simtit prin sufletul omului adult, care invaluie amintirile dragi cu duiosia si nostalgia sufletului sau. In anul 1903, George Enescu compunea la Paris o lucrare pentru pian, Suita nr. 2, opus zece, compozitie care a intrunit aprecierile unor mari compozitori ai vremii, d’Indy, Debussy, etc., formand juriul pentru desemnarea celei mai bune lucrari prezentate la concursul organizat de revista „Musica”. In cadrul obisnuit de suita, Enescu scria o lucrare in spiritul postromantismului si al impresionismului, dar si cu coloritul muzicii romanesti. O compozitie cu momente de sonoritati bogate, somptuoase, de orga, cu fragmente de meditatie grava, profunda, uneori. O muzica romantica cu arcuri sonore mari, solemne, distingandu-se si prin eleganta. In anii urmatori, cu intermitenta, au aparut componentele Suitei pentru pian nr. 3, opus 18. Dintre ele s-au interpretat momentele : „Melodie”, „Burlesca” si „Carillon nocturne”. Prima dintre ele, un cant delicat si gingas. „Burlesca”, muzica exprimand o gluma muzicala subtila cu un umor fin. „Clopot nocturn” evoca sunetul clopotului in miez de noapte, sunetul clopoteilor oilor si cantul din fluier al pastorului. O atmosfera misterioasa invaluie intinderile din munti, noaptea. Suitele pentru pian de Enescu sunt nestemate sonore, pe care pianistul Daniel Goiti le-a interpretat cu nebanuita intelegere, traire intensa pana la contopire cu muzica, cu sensibilitate rara si cu forta expresiva, incat personal n-am banuit ca Suitele lui Enescu pot fi interpretate atat de convingator, atat de impresionant. Cand vom asculta la Botosani si „Simfonia de camera”, capodopera finala enesciana?
Frumusetea si valoarea concertelor se datoreaza si manierei deosebite a interpretarilor de catre orchestra Filarmonicii Botosani, dirijata de Mihail Secikin si Tiberiu Soare si solistilor interpreti , violonistul Gabriel Croitoru si pianistii Daniel Goiti si Andrei Deleanu. Muzicienii solisti sunt dintre cei mai valorosi interpreti de la noi, in ultimii ani. Muzica lor si a dirijorilor se remarca prin cunoasterea si intelegerea spiritului lucrarilor, prin claritatea si frumusetea sunetelor muzicale, prin sensibilitate elevata si nuantata, prin forta expresiva. Muzica Concertului inaugural, un regal de muzica buna, care onoreaza amintirea si prestigiul lui George Enescu.

http://www.evenimentuldebotosani.ro/viewArticol.php?articol_id=19709


Articole

Concertul inaugural al Filarmonicii din Botosani
Ian Sibelius, unul dintre poetii lumii nordului in muzica, impreuna cu Edward Greg, este cunoscut in primul rand prin poemele sale simfonice („Kullervo”, „Filandia”, „n Saga” etc), majoritatea lor inspirate din marea epopee nationala „Kalevala”. Ele l-au impus drept compozitor national finlandez si i-au determinat o notorietate pe plan european. Sibelius a compus si simfonii valoroase si un Concert pentru vioara si orchestra. El este interpretat de catre solisti de seama ai viorii, asemenea lucrarilor scrise de Mozart, Beethoven, Mendelssohn Bartholdy, Brahms, Ceaikovski. Se distinge prin factura sa specifica romantismului tarziu si prin ritmurile navalnice din Final, sugerand parca o sarbatoare pagana.
(articole de comentarii pe variatuni muzicale)

George Spaiuc, la Galeria Luchian
Peisajul natural a devenit imagine principala si importanta in arta universala, si nu un simplu mediu ambiant, prin pictura romanticilor, dar indeosebi prin pictorii Scolii de la Barbizon si prin impresionistii francezi: Monet, Renoir, Sisley, Pissaro etc. In arta noastra, majoritatea pictorilor au cultivat cu brio peisajul. Grigorescu cu peisajele sale luminoase, stenice, incantatoare, vazute in Franta sau pe plaiurile paraului Campinita, Andreescu, cu Stejarul, umbrind poiana din jur, cu Padure de fagi, cu Campurile toamnei incarcate de roade, peisaje exprimand vesnicia si maretia naturii. stefan Luchian a lasat lumii imagini de flori si de peisaje din locurile lui dragi, Brebu, Chiajna, Vulcana, creatii innobilate de candoarea, de lumina, de sensibilitatea sufletului sau bun. Creatii pentru care cuvintele noastre sunt prea putine.
(articole de arta plastica)
*Toate aceste articole au fost publicate
Down Up Stop Top